Een ‘nieuwe stad’ bezoeken

Vandaag nam ik een kijkje in de vernieuwde centrale huiskamer van Den Bosch: bibliotheek Huis73.

Bij binnenkomst zochten mijn ogen direct naar de voor mij vertrouwde plekken van weleer: de balie, de zaal waar ik in coronatijd twee maal een anderhalvemeterlezing gaf, de toneelruimte waar Wim Daniëls zijn gasten ontving, het leslokaal van de Schrijversvakschool en de ruimte van het schrijfcafé van Lia Hesemans.

Maar niets is meer wat het was.

De centrale leenhal is omgetoverd tot een prachtig buiten-binnenhof, met als blikvanger een uit de kluiten gewassen Ginkgo biloba. Een boom die hoop, veerkracht, een lang leven en tijdloosheid symboliseert. Een mooi gegeven.

Ik voelde me even een toerist in een onbekende stad. Al dwalend kwam ik langs het Geheugenhuis, het Taalhuis en de Verhalenkamer voor leesclubs. Ook ontdekte ik een heuse, toekomstgerichte creatieve werkplaats, waar je zelfs een 3D-print kunt maken.

De jeugd …

Her en der zijn rustige, fraai ingerichte werkplekken. Opvallend veel studenten hadden hun plek inmiddels al gevonden. Het was duidelijk: de jeugd heeft ook op deze Pinksterochtend de toekomst.

De boeken zijn verdeeld over drie afdelingen: beneden, op afdeling 0, vind je jeugd en jongeren; op 1 en 2 de romans.

Tijdens mijn wandeling door deze nieuwe ‘stad’ testte ik boven een koffieautomaat, dronk ik cappuccino op het dakterras, laadde ik mijn biebpas op en leende ik een leuk haikuboek. Heel gewone zaken, die geruisloos en vlot verliepen.

Op zoek naar Een te grote jas

Op een van de computers zocht ik naar de vindplaats van mijn eigen boek: afdeling 2C. Ik vond mezelf terug onder de rustieke, eeuwenoude balken. Om de zichtbaarheid wat te vergroten, plaatste ik mijn boek op een schap erboven. In de koninklijke loge, tussen Beatrix en Máxima.

Het was fijn mezelf weer terug te vinden.

Alles bij elkaar kan ik zeggen dat dit gerenoveerde huis mij zeer goed is bevallen. Binnenkort breng ik een tweede bezoek. Voor de zekerheid neem ik dan nog even de ‘stadsplattegrond’ mee.

 

www.huis73.nl

16 antwoorden op “Een ‘nieuwe stad’ bezoeken”

  1. Leuke eerste kennismaking met ‘de nieuwe stad’. Blij dat de boeken weer in de Hinthamerstraat zijn en goed ook te horen dat de koffie smaakt. Ik ben nieuwsgierig geworden. Dank.

  2. Je hebt me bijzonder nieuwsgierig gemaakt naar dit nieuwe Huis Koosje. Heb zin gekregen om het gauw te bezoeken!

  3. Leuk Koosje ik moet er snel eens gaan kijken. Je maakt me nieuwsgierig. Misschien lukt dat nog voor mijn vertrek.

  4. Ik ga gauw kijken als ik weer in Den Bosch ben. Zal dan ook checken jij nog naast Maxima te vinden bent.

  5. Zo, meteen de koe bij de hoorns gepakt en deze blog geschreven. Het nodigt uit om er te gaan kijken. Fijn dat je jezelf terugvond

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.